Wat voor excuus heb je als je morgen voor Allah komt te staan ???
Alle lof is voor Allah die ons heeft geschapen om Hem te aanbidden en ons Zijn dien (geloof) en shariaah (islamitische wetgeving) heeft voorgeschreven om daar aan vast te houden. Hij is Degene die onze excuses voor onze fouten accepteert en accepteert hetgeen we vergeten of waar we toe worden gedwongen.
Allah (swt) heeft ons bevolen krachtig vast te houden aan Zijn religie, zoals Hij zegt:
“Houdt vast aan hetgeen Wij jullie hebben gegeven.”
[Al-Baqarah:63]
Religie is een serieuze zaak.
Het onderscheidt waarheid van leugen en het is geen loos amusement.
“Zeker! Dit (de Koran) is Het Woord dat verdeeld (de waarheid van leugen) en beveelt (strikte legale wetten voor de mens om de wortels van kwaad af te snijden)” [At-Tariq:13]
Veel mensen nemen de zaken van de islam niet serieus en ze geven daarbij zwakke excuses.
Dit zijn tekenen van huichelarij; tekenen van de huichelaars die hun religie als spotternij en plezier nemen.
“O jullie die geloven! Neem niet als awliya (helpers) degenen die jullie religie als een grap en voor plezier nemen van degenen die de geschriften voor jullie ontvingen noch van de ongelovigen en vrees Allah als jullie zeker ware gelovigen zijn .”[Al-Ma’idah:57]
En als zij terecht worden gewezen of een advies krijgen geven zij excuses die in feite nog slechter zijn dan de zonde waarvoor zij ze maken.
Vaak genoeg horen we vreemde antwoorden van moslims als we advies geven of wijzen op hun foute handelingen en zonden.
Bijvoorbeeld:
Waarom stop je niet met deze zonde?
Dit zijn moeilijke tijden en iedereen doet zo
Ik heb nog geen leiding gekregen.
De grap die je vertelde is niet goed en je maakt en grap over de islam.
Mijn nia (intentie) is oprecht en ik wilde alleen maar wat plezier maken.
Hoe kun je in haraam werken?
Ik kan geen ander werk vinden.Moet ik sterven van de honger?
Hoe kun je een huis kopen met rente?
Een huis huren is vaak duurder en een huisbaas verdient oneerlijk aan mij.
Waarom geef je een man/vrouw een hand die niet mahram is?
Mijn hart is zuiver en wat moet ik zeggen ; deze mensen kennen dit gebruik niet
Waarom maak je je kind niet wakker voor het fadjr?
Arm kind, hij/zij krijgt niet genoeg slaap en moet nog naar school
Je dochter is al ouder dan 10 jaar en draagt nog steeds geen lange kleding.
Waarom laat je haar niet de goede hidjab dragen?
Ze is nog jong. Als ze in de pubertijd komt zeggen we haar de hidjab te dragen.
Waarom draag je zelf niet de juiste islamitische kleding!!!?
Het staat me niet. Wat zeggen de mensen over zo’n lange hoofddoek? Ik krijg dan geen adem.
Waarom scheer je je baard, broeder?
Het staat mij niet en ik krijg geen werk.
Enz. enz.
Aldus geven de monden het ene excuus na het ander voor grote en kleine zonden zonder enig schuldgevoel en ze leggen het advies van oprechte mensen naast zich neer.
Het is een gevaarlijk fenomeen waar we voor moeten oppassen, omdat we door de excuses die we geven onszelf afsluiten van de waarheid en we sluiten onze harten af van de vrees voor Allah.
Allah (swt) geeft in de Koran enige voorbeelden voor valse excuses, vele daarvan gepleegd door de moenafiqoen – zoals de excuses die ze gaven als ze niet hun verplichtingen nakwamen, de belangrijkste was de oproep voor djihaad, en daarnaast nog vele andere verplichtingen.
“Zij zullen excuses aan jullie (moslims) geven als jullie naar hun terugkeren.
Zeg, geef geen excuus, we zullen jullie niet geloven. Allah heft ons al geïnformeerd van het nieuws betreffende jullie.
Allah en Zijn boodschapper zullen jullie daden gadeslaan. Aan het einde zullen jullie teruggebracht worden naar de Alwetende van het Ongeziene en het Zichtbare, dan zal Hij (Allah) jullie informeren over datgene wat jullie deden.”
[At-Tawbah:94]
Als we deze ayaat in de Koran oproepen en doorlezen, waarin Allah de valse excuses beantwoordt, moeten we terugkeren tot onszelf en nadenken over onze plichten en wat er van ons wordt verwacht. Laten we nadenken over onze eigen tekortkomingen en de excuses die wij in gedachten hebben of aan anderen geven.
Allah (swt) heeft Zijn Boek naar ons neder gezonden en Hij heeft ons verplicht Hem te gehoorzamen en Zijn bevelen te volgen. We hebben geen enkel excuus de Sharie’ah niet te volgen en we hebben geen enkele vrijheid van keuze als het over Allah’s bevelen gaat.
Herinner wat Sa’d ibn Al-Rabie zei tegen Zayd ibn Thaabit toen hij stierf:
“Zeg tegen mijn mensen de Ansaar dat zij geen excuus hebben bij Allah als iets slechts de boodschapper van Allah (saws) treft en hun ogen blikkeren nog (zij leven nog)” Vervolgens verliet zijn roeh zijn lichaam.
Er zijn zovele zaken die zovele mensen gebruiken als excuus voor zichzelf om niet de bevelen van Allah op te volgen.
Zoals we in het begin al opnoemden:
“De regels zijn moeilijk; dit zijn moeilijke tijden; wie leidt mij…” en andere voorbeelden zoals eerder gegeven.En een veel gehoord excuus: “Wij zijn bang of schamen ons voor de mensen!”
Wij vrezen de mensen, maar hebben geen vrees voor Allah (swt). Hij is Degene die we alleen moeten vrezen. Allah zegt :
“Dus vrees hen niet, maar vrees Mij.” [Al-Ma’idah:3]
“Daarom vrees niet de mensen maar vrees Mij.” [Al-Ma’idah:44]
Als dit niet een vorm van shirk is als een persoon andere mensen vreest zoals hij Allah behoort te vrezen !!!
Moe’awiyah schreef aan Aisha (ra): “Schrijf mij een brief en adviseer mij duidelijk.” Dus schreef Aisha (ra) an Moe’waiyah: “Vrede op jou. Ik hoorde de boodschapper van Allah (saws) zeggen: ‘Al wie ernaar streeft Allah tevreden te stellen door de mensen boos te maken, Allah zal hem beschermen tegen de mensen. Al wie ernaar streeft de mensen tevreden te stellen door Allah boos te maken, Allah zal hem aan de mensen overlaten.’ Vrede op jou.” [At-Tirmidhi]
Mensen kunnen de vreemdste excuses verzinnen om niet de bevelen van Allah en Zijn boodschapper te hoeven volgen en zich dan ook niet schuldig te hoeven voelen.
Ibn Al-Qayyim heeft gezegd:
“Niemand heeft enig excuus voor ongehoorzaam zijn aan Allah en voor tegen zijn bevelen ingaan als hij die kent en in staat is te doen wat wordt bevolen en te vermijden wat is verboden. Als er echt een excuus was verdient hij het niet gestraft en berispt te worden in deze wereld of in het Hiernamaals
Geef jezelf de schuld en niemand anders en schaam je diep want je hebt geen excuus.
Er zijn zelfs mensen die de shaitaan of al-qadaa wa’l qadr als excuus gebruiken.
Dit is het slechtste excuus.
Allah (swt) verbond het plezier van deze wereld en zonde met de shaitaan.
“En shaitaan laat het mooi – schijnend voor hen zijn hetgeen wat zij doen.”[Al-An’aam:43]
Wat er wordt bedoeld is dat al-qadr als excuus gebruiken het belang van berouw tegenspreekt en het is geen excuus.
In overleveringen wordt verklaard dat als iemand een zonde pleegt en zegt: ‘O Rabb, dit was Uw voorbestemming en dit is wat U bepaald heeft voor nu’ Allah zal zeggen: “ Jij deed dit, je verdiende het, je wilde het en je streed er voor en Ik zal je er voor straffen”.
Als hij zegt: ‘O Rabb, ik deed verkeerd en ik vergiste mij en ik overschreed de grenzen.’ Zal Allah zeggen: “ Ik bepaalde het en beval dat het zou gebeuren en Ik zal je het vergeven”.
Als hij een goede daad doet en zegt: ‘O Rabb, ik deed dit en ik gaf sadaqah en ik bad en voedde de anderen .’ zal Allah zeggen: “ Ik hielp je en leidde je.”
En als hij zegt: ‘O Rabb, U hielp mij en steunde mij en zegende mij.’ Zal Allah zeggen: “ Jij deed het en je wilde het en je verdiende het.”
Zo zijn er dus twee soorten excuus:
- één waarbij de persoon niet toegeeft dat hij fout was – dit spreekt het begrip van tawbah tegen.
- en één waarbij de persoon toegeeft dat hij fout was – en dit maakt tawbah compleet.
Als je wilt weten of een excuus geldig is vraag jezelf dan: “zal het mij van nut zijn bij Allah?” En vrees:
“ De Dag wanneer hun excuses van geen enkel belang zijn voor de thalimoen (zondaren) . Zij zullen worden vervloekt en zij zullen in de slechte verblijfplaats terecht komen.” [ Ghaafir: 52]
Iedereen weet het beste van zichzelf of zijn/haar excuus oprecht of vals is.
Op de Dag der Opstanding zullen alle zaken duidelijk worden:
“ Nee! De mens zal een getuige tegen zichzelf zijn ( zijn lichaamsdelen zullen over zijn daden spreken). Ook al zal hij zijn excuses naar voren brengen (om zijn slechte daden te bedekken). [Al-Ghyaamah:14-15]
Natuurlijk zijn er ook excuses die wel acceptabel zijn bij Allah(swt).
Voorbeelden vinden we genoeg in de tijd van de rasoel (saws).
Mensen die niet op djhaad gingen en waarover de rasoel(saws) zei: “Er zijn sommige mensen in Medinah en wij reisden niet door enige vallei of enige bergpas, maar zij waren net ons en zij werden teruggehouden met ons mee te komen voor en geldige reden.” [Al-Boechaarie]
Excuses omtrent de salaah:
– Bij regen geen djamaah
– Wanneer het eten is opgediend; Ibn Omar (ra) heeft gezegd: “Eten heeft prioriteit over het gebed in djemaah als men wil eten.”
- Bij ziekte
- Bij Slaperigheid
- Angst of ziekte
Excuses van onwetendheid:
Islam excuseert de persoon die onwetend is. De profeet (saws) vergaf een persoon die zijn salaah niet juist deed en zei niet dat hij al zijn salaat in moest halen.
Hij (saws) excuseerde een zwangere die bloedingen had omdat ze niet wist dat salaah en vasten verplicht voor haar waren. En hij (saws) liet haar niet alles inhalen.
Hij excuseerde Oedayy Ibn Hatim voor het eten in Ramadan: met het kijken naar de witte en de zwarte draad toen hij keek of hij het kon onderscheiden.
De sahaaba’s en de imaams na hen excuseerden mensen voor iets haraam als zij het niet wisten en ze gaven dan geen straf.
Maar de onwetende heeft geen doorlopend excuus . Al wie in staat is te leren moet dit doen. Wie in staat is te leren en dat niet doet, of in staat is te vragen en fatwaas te zoeken en dit vrijwillig niet doet, heeft geen excuus.
Daarom weet waar je mee bezig bent; is het niet vaak gemakkelijk te zeggen dat je geen tijd hebt of te druk hebt met kinderen, huishouden, enz. om kennis op te doen, lessen bij te wonen. Zijn dit wel geldige excuses?:
– Studie en huiswerk van school of universiteit
– Verveling, zwaar om aandacht erbij te houden
– Het reizen ernaar toe
– Valt samen met andere dingen die je wilt doen?
– Kan niet studeren met de kinderen om me hen
– Vermoeidheid
– Sport kijken
– Geen interesse
Enz, enz.
Het probleem is dat vele die hier niet voor werken niet beseffen hoeveel ze missen en hoeveel beloningen ze missen door er niet te zijn. Als ze begrijpen wat ze hebben gemist zouden ze tot het uiterste zich inspannen hun situatie te redden en te strijden om de obstakels op hun weg weg te ruimen.
Problemen moeten behandeld worden al naar iemands individuele situatie.
– In het geval van zwakke excuses.
Diegene moet ermee worden geconfronteerd, moet worden geadviseerd en behandeld worden al naar gelang het niveau van de excuses.
Mensen die zoveel excuses maken en in de doenja (wereldse leven) blijven vast zitten moeten worden geholpen en eraan worden herinnerd dat wat bij Allah is, beter is en eeuwigdurend.
“Nee, jullie verkiezen het leven van deze wereld , ook al is het Hiernamaals beter en eeuwigdurend.” [ Al-‘Alaa:16-17]
Vertel hen hoe gevaarlijk het is zo aangetrokken te worden door wereldse zaken.
“Zeg: als jullie vaders, jullie zonen, jullie broeders, jullie vrouwen, jullie verwanten, het bezit dat jullie hebben verdiend, de handel waarin je een neergang vreest, en de verblijfplaatsen dierbaarder zijn bij jullie dan Allah en Zijn boodschapper, en hard strijden en vechten voor Zijn Zaak ,vecht dan totdat Allah Zijn Beslissing brengt. En Allah leidt de mensen die Al-Fasiqoen zijn (opstandigen) niet” [At-Tawbah:24]
– In geval van geldige excuses
Samenwerking tussen de moslims en elkaar helpen, hulp tussen degenen die uitnodigen en degenen die worden uitgenodigd, tussen de leraren en degenen die les krijgen om de problemen te overwinnen.
Verschillende dingen kunnen we doen.
1] Uitleggen hoe belangrijk tijd is en er het beste uit halen.
“En Hij is het Die de dag en de nacht in opeenvolging heeft gezet, voor degenen die wenst te herinneren of wenst Zijn dierbaarheid te tonen.” [ Al-Foerqaan: 62]
2] Altijd een plan maken om een balans te vinden tussen de verschillende belangen van shariaah zo ver als mogelijk.
Omdat de shariaah is gebaseerd op het volbrengen van belangen en voor het vinden van een evenwicht.
3] Aandacht schenken aan prioriteiten.
Fard ayn (verplicht voor ieder individu) komt voor fard kafaayah.
Fard kafayaah komt voor moestahab; we moeten weten wat het belangrijkste is om te doen als er zoveel te doen is.
4] Ouders moeten beseffen dat de islam bestuderen nooit in conflict raakt met andere studies.
5] Keer naar Allah en vraag Hem de dingen makkelik voor ons te maken.
We moeten elkaar steunen om te leren te houden van het studeren van islam.
Hoe vaak als we uitgenodigd worden voor een kopje thee, een gezellige middag, een etentje zoeken we een excuus? → Nooit !!!
Het is makkelijk te volbrengen. Maar hoe vaak zoeken we excuses als we gaan leren, Qoraan bestuderen, naar lezingen gaan, kortom voor kennis in islam? Vaak want het is moeilijker, zwaarder te volbrengen. Maar als een moslim eenmaal houdt van kennis vergaren zal zijn honger nooit gestild worden en daar moeten we allemaal naartoe werken.
Dat we onze tijd niet verspillen, geen uitvluchten zoeken, maar werken voor het Hiernamaals en daar ook 100% van houden.
Oh Allah, wij zoeken bescherming bij U dat we niet tot degenen op De Laatste Dag behoren die geen excuus naar voren mogen brengen.
“ En hen zal het niet worden toegestaan enig excuus naar voren te brengen.”[ Al-Moersalaat:36]
Wij vragen U ons standvastig te laten zijn en vast te houden aan Uw bevelen en Uw leiding te volgen zonder twijfel.
Laten wij inshAllah het beste halen uit al onze daden en handelingen en onszelf veilig stellen van zonde.